Pneuservis

Pneuservis Most-Vtelno

drobné opravy vozidel

Mostecká 29 Most - Vtelno 434 01

Tel.:+420602422596

GPS:50°29'25.479"N, 13°40'17.743"E

-

Pneuservis

...nabízíme veškeré služby pneuservisu

pro osobní a užitková vozidla

přezouvání

provádíme kompletní přezutí plechových i ALU disků včetně vyvážení

výměna kol, prohození kol vč. vyvážení

lepení a opravy pneu po defektu

uskladnění pneumatik - zimní, letní provoz

uskladnění disků

atd.

-

Mechanické práce

výměny olejů, olej. a vzduchových filtrů

výměna - montáže výfuků

výměna tlumičů

výměna brzdových destiček a paken

výměna chladičů

a pod.

-

 

Značení pneumatik  


Na boku každé pneumatiky najdete její označení. Jako příklad si vezmeme následující označení a popíšeme si jeho význam:

 

185/60 R 14 82 H

185 Šírka pneumatiky v milimetrech
60 Poměr šířky pneumatiky k výšce boční stěny(v procentech)
185mm * 60% = 111mm
R Typ konstrukce kostry (R - radiální, D - diagonální, B - smíšená)
14 Nominální průměr příslušného disku v palcích,odpovídá vnitřnímu průměru pneumatiky
82 Hmotnostní index - viz. tabulka níže
H Rychlostní index - viz. tabulka níže



Index nosnosti pneumatiky:

Index kg Index kg Index kg Index kg
71 345 81 462 91 615 101 825
72 355 82 475 92 630 102 850
73 365 83 475 93 650 103 875
74 375 84 500 94 670 104 900
75 387 85 515 95 690 105 925
76 400 86 530 96 710 106 950
77 412 87 545 97 730 107 975
78 425 88 560 98 750 108 1000
79 437 89 580 99 775 109 1030
80 450 90 600 100 800 110 1060



Rychlostní index pneumatiky:
 

Index km/h Index km/h
A1 5 L 120
A2 10 M 130
A3 15 N 140
A4 20 P 150
A5 25 Q 160
A6 30 R 170
A7 35 S 180
A8 40 T 190
B 50 U 200
C 60 H 210
D 65 VR 210 +
E 70 V 240
F 80 W 270
G 90 Y 300
J 100 ZR 300 +
K 110    

 

Co vlastně znamenají zkratky v názvu Vaší pneu?

 

 
  • Systém RunOnFlat: každá firma vyrábějící takové pneumatiky má jiný způsob označení
    • RFT = runflat tyres – Bridgestone
    • DSST = Dunlop self-supporting technology
    • R/F = runflat – Pirelli
    • ROF = RunOnFlat – Goodyear
    • RunFlat – Nokian
    • SSR = self-supporting runflat - Continental
  • Vhodný terén:
    • A/T = all terrain – do jakýchkoliv podmínek
    • AW = all weather – do každého počasí
    • H/T = highway terrain – pro silniční jízdu
    • M/T = mud terrain – do těžkého (blátivého terénu)
    • M/S, M+S = mud/snow – často (ne vždy) do zimních podmínek, těžký terén
  • Bočnice (provedení a nápisy):
    • OWT = outlined white letters – bílé obrysy písmen
    • RW (OWT) – bílý nápis na bočnici
    • RB (RBT) – černý nápis na bočnici
    • RY – žlutý nápis na bočnici
    • SW (XNW) = small whitewall (white strip) - bílý pruh
    • WW = whitewall - bílá bočnice
    • BSW = black sidewall – černá bočnice
  • Stavba pneumatiky:
    • FR (MFS) – pneu se silnější ochranou ráfku
    • XL = Xtra load – vyšší nosnost
    • TL = tubeless – bezdušová pneu
    • TT = tube type – pneu s duší
    • UL = ultra light – odlehčená konstrukc
  • Z ostatních:
    • SI = speed index – rychlostní symbol
    • LI = load index – index nosnosti
    • TWI = treadwear index – index opotřebení pneumatiky
 

 

Bezpečnost!
 
  • Různá opotřebování pneu a čím jsou způsobeny:
    • Opotřebování na krajích – nízký tlak v pneumatice
    • Opotřebovaný střed – příliš vysoký tlak
    • Ojetí jen jednoho kraje – nejčastěji špatně seřízená geometrie
    • Opotřebení na různých místech – pravděpodobná závada tlumičů
    • Opotřebené jedno místo – zablokování kol při brždění na suchu (probrždění) nebo smyk
    • Podélné rýhy – prokluzování jen jednoho kola, hlavně v zimním období
  • Výměna pneumatik:
    • Indikátor opotřebení pneumatik Vám včas ukáže, kdy je potřeba přezout
    • Pokud klesne hloubka dezénu po 1,6 mm (stanoveno zákonem), je rovněž potřeba vyměnit pneumatiky (účinnost však klesá mnohem dříve)
    • Měnit pneumatiky na jaře a na podzim je, v případě, že nepoužíváte celoroční pneu, v zájmu nejen Vaší bezpečnosti (zima pro pneumatiky začíná na 7°C)
    • V případě jakéhokoliv defektu
  • Prodloužení životnosti Vaší pneu:
    • Kontrola tlaku každých 14 dní nebo alespoň jednou do měsíce a ,měla by být prováděna za sucha; správný tlak Vám zajistí jak prodlouženou životnost, tak bezpečnost
    • Výměna ventilku při každé výměně pneumatik; to zamezí úniku vzduchu a přispívá životnosti Vaší pneu
    • Vyvážení pneumatiky pomáhá omezit vibrace a zamezí předčasnému opotřebení nejen pneumatik, ale i tlumičů, řízení ložisek
    • Seřízení kol – správná geometrie zajistí, že nebude docházet k nepravidelnému nebo nadměrnému opotřebení
  • Nebezpečí jízdy na různých površích:
    • Na suché vozovce platí čím širší pneu, tím lepší přilnavost a kratší brzdná dráha, ale zároveň vyšší spotřeba
    • Na mokru horší parametry a navíc hrozba aquaplaningu (průjezd větší vrstvou vody a ztráta kontroly nad vozem)
    • V hlubokém sněhu nebo břečce si lépe poradí pneumatiky s užším dezénem, zatímco na uklouzaném povrchu či ledu jsou díky většímu množství záběrových hran lepší širší pneu (lepší záběr i kratší brzdná dráha)
  • Tlak v pneumatikách:
    • V případě přehuštění se pneumatika rychleji opotřebuje, především ve středové zóně
    • Při podhuštění se pneumatika sjíždí a ničí se její konstrukce (častější nehody)
    • Správný tlak nechá pneumatiku podávat maximální výkony
    • Kontrolu tlaku provádějte pravidelně v intervalu 14 dnů až měsíc
  • Jak vybavit svůj vůz? Na jedné nápravě je třeba použít:
    • Obě pneumatiky stejné značky
    • Pneu stejných rozměrů – šířka, výška, průměr
    • Stejnou oblast užití – silniční, terénní,…
    • Stejnou stavbu dezénu – radiální, diagonální,…
    • Stejný rychlostní symbol a…
    • …samozřejmě stejný index nosnosti
  • Podle čeho vybírat pneumatiky pro svůj vůz?
    • Podle stylu jízdy a typu vozidla
    • Bezpečí jízdy roste s kvalitou pneumatik
    • Vybírejte tak, abyste si naplno vychutnali vlastnosti svého vozu
    • Dojezd stoupá s kvalitou pneu = levnější pneumatika peníze neušetří
    • Cena? Až na posledním místě…
 
Aquaplaning?
 
  • Co je to?
    • Jedná se o stav, kdy je mezi pneumatikou a vozovkou vrstva vody (nastává tedy při nebo po dešti)
    • Řidič při něm nemá kontrolu nad vozem
    • Častěji postihuje přední kola, ale velmi nebezpečný je i na zadních
  • Jak mu předcházet?
    • Ojetá pneumatika takovému jevu špatně odolává
    • Kvalitnější pneu si naopak lépe poradí
    • Opatrná jízda je dobrá prevence
  • Co dělat (a nedělat) když k němu dojde (pokud nejste skutečně schopný řidič)?
    • Nebrzdit ani nepřidávat plyn 
    • Vyšlápnout spojku a držet volant
    • Počkat, dokud pneumatiky znovu nezískají kontakt s vozovkou
 
Jednotlivé části pneumatiky:
 
 
  • Vnitřní vložka, vrstva vzduchotěsné syntetické gumy:
    • Je uvnitř pneumatiky
    • se stejnou funkcí jako duše (u starších pneu)
  • Vrstva kostry:
    • Složena z tenkých vláken rovnoběžně vedle sebe, zalitých do gumy
    • Jsou klíčovou složkou a zajistí odolnost vůči tlaku
    • Jedna osobní pneu obsahuje asi 1400 vláken, každé o „nosnosti“ až 15kg
  • Patka pláště:
    • Přenáší točivý moment a brždění přes pneumatiku na vozovku
  • Patní lana:
    • Těmi je vyztužena patka – drží pneumatiku na ráfku
    • Bez rizika mohou nést až 1800kg
  • Ohebné gumové bočnice:
    • Chrání pneumatiku vůči škodlivým nárazům (obrubníky, díry,…)
    • V místě, kde se dotýká ráfku, je zpevněna tvrdou gumou
  • Nárazníky
    • Upevněné mezi mezi dvěma vrstvami gumy velice pevnými ocelovými lanky
    • Vrstvy jsou k sobě přilepeny a s plochou pneu svírají úhel asi 60°
    • Lanka jdou skrz materiál a vytváří trojúhelníky (= triangulace), což přispívá k pevnosti
    • Zachovávají průměr pneumatiky za všech podmínek
    • Jsou ohebné ve svislém směru kvůli eliminování deformac
  • Běhoun:
    • Svrchní část pneumatiky, na které je vzorek
    • V místě kontaktu s vozovkou musí být schopen odolat vysokým tlakům 
    • Schopnost provozu a odolnost vůči opotřebení na každém povrchu

 

Silika

 

  • Co je to?
    • Dnes již neodmyslitelná součást směsi
    • Funguje na bázi oxidu křemičitého SiO2 a nahrazuje saze
  • Výhody:
    • Snižuje tření a tím valivý odpor pneumatiky
    • Menší tření znamená nižší spotřebu
    • Tvrdne až při mnohém nižších teplotách = bezpečná jízda hlavně v zimním období

 

 

Disky-technické údaje

 

 

Vysvětlení parametrů disků (podle obrázku)

Zn.

Parametr

O co se jedná?

A

šířka

hodnota, na které zavisí rozměr pneumatiky, uvádí se v palcích

B

rozteč

hodnota určuje průměr kružnice, na které leží upevňovací šrouby, uvádí se v mm

C

středový otvor (CB)

průměr středového otvoru, je možné ho upravit pomocí středového kroužku (uvádí se v mm)

D

zális

neboli ET (einpresstiefe) je vzdálenost mezi pomyslným středem disku a místem, kde dosedne na nápravu vozidla (čím vyšší číslo, tím více kolo „zapadne“ do blatníku), uvádí se v mm

E

rozteč kružnice

hodnota určující počet šroubů potřebných v uchycení disku

F

středový otvor

viz „C“

G

průměr ráfku

uvádí průměr disku, na této hodnotě závisí rozměr pneumatik, které je možné na takový disk umístit (uvádí se v palcích)

-

Minimální hloubka dezénu u nás a v zahraničí?

Minimální hloubka dezénu je v České republice daná zákonem na 1,6 mm. Provoz na více ojetých pneumatikách se stává velmi nebezpečným, hlavně pak při jízdě za mokra. Vzorek pneumatiky nedokáže spolehlivě odvádět vodu a častěji pak dochází ke smykům a aquaplaningu.

 

Změny v zákoně - O silniční dopravě

 

k 1. 8. 2011

 

Provoz vozidel v zimním období

 

(1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N2) k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik18a), a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly.

(2) Ustanovení odstavce 1 se nepoužije pro náhradní pneumatiku použitou v případě nouzového dojetí18a).

 

_____________

 

18a) § 21 odst. 3 vyhlášky č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.“.

 

 

 

 

  Česká republika letní 1,6 mm v zimě 4 mm
  Belgie osobní automobil 1,6 mm, mopedy 1,0 mm
  Bulharsko 1,6 mm
  Chorvatsko 1,0 mm
  Dánsko 1,6 mm
  Finsko 1,6 mm na letních
3,0 mm na zimních (Řidiči musí mít vůz vybaven od 1.prosince do 28. nebo do 29. února zimními pneumatikami.) V případě potřeby lze použít sněhové řetězy, ale nesmí se poškodit povrch vozovky.
  Francie 1,6 mm
  Island 3,00 mm
  Itálie 1,6 mm
  Litva u aut, obytný vůz, přívěs - 1,6 mm, u motocyklů - 0,8 mm, u autobusů - 2,0 mm
  Lotyšsko do celkové hmotnosti 3,5 t je 1,6 mm
  Lucembursko 1,6 mm
  Maďarsko 1,6 mm
  Makedonie u osobních vozidel 1 mm
u autobusů a nákladních vozidel 2 mm
V době od 15. listopadu do 15. března musí mít všechna motorová vozidla následující zimní vybavení:
  • vozidlo musí být vybaveno radiálními pneumatikami na všech čtyřech kolech nebo sněhovými pneumatikami na řídících kolech
  • sněhové pneumatiky musí mít minimální hloubku dezénu 4 mm, pokud jsou všechny čtyři pneumatiky letní, musí být pro řídící kola sněhové řetězy, které budou v případě potřeby použity
  • autobusy a nákladní vozidla musí vozit lopatu
  Německo 1,6 mm
  Nizozemsko 1,6 mm
  Norsko 1,6 mm
  Polsko 1,6 mm
  Portugalsko 1,6 mm
  Rakousko osobní – 1,6 mm, nákladní – 2,0 mm, moped – 1,0 mm
  Rumunsko 1,5 mm
  Slovensko 1,0 mm
  Slovinsko 1,0 mm
Od 15.11.1999 vstoupil v platnost nový silniční zákon, týkající se zimního vybavení motorových vozidel. Tento zákon se vztahuje také na vozidla registrovaná v zahraničí! Podle tohoto zákona musí mít vozidla v zimě (15. 11.-15. 3.běžného roku) a také mimo toto období při zimních jízdních podmínkách zimní vybavení.
Pod pojmem zimní vybavení se rozumí:

  • zimní pneumatiky na všech kolech s minimální hloubkou dezénu 3 mm nebo
  • letní pneumatiky na všech kolech + sněhové řetězy s sebou v kufru vozu
V obou případech musí být minim. hloubka vzorku 3 mm.
Vozidla nad 3,5 t musí mít zimní pneumatiky min. na poháněné nápravě nebo letní pneu na všech 4 kolech + sněhové řetězy v kufru vozu.
Toto opatření se aplikuje i na vozy s cizí SPZ, ale jen za nepříznivých zimních podmínek (sněžení, náledí apod.).
Kontroly budou prováděny hned na hraničních přechodech. V případě zjištěných nedostatků může být zabráněno vjezdu na území slovinského státu. Pokuta za nedodržení tohoto opatření je 20 000 tolarů (cca 2.500 Kč).
Na voze musí být označení CZ, v případě zapůjčeného vozidla se vyžaduje ověřené potvrzení vlastníka o zapůjčení vozu.
  Srbsko a Černá Hora 1,6 mm – osobní, 2,00 mm pro nákladní vozidla a autobusy
  Velká Británie a Severní Irsko 1,6 mm
  Španělsko 1,6 mm
  Švédsko 1,6 mm - V zimě, od 1. 12. do 31. 3., jsou povinné zimní pneumatiky (s nebo bez hrotů), pokud je na vozovkách sníh nebo led. Doporučuje se min. hloubka dezénu 3 mm
  Švýcarsko Hloubka vzorku pneumatiky se řídí podle předpisů země registrace vozidla, tj. pro české motoristy 1,6 mm.
  Řecko 1,6 mm