Pneuservis
Pneuservis Most-Vtelno
drobné opravy vozidel
Mostecká 29 Most - Vtelno 434 01
Tel.:+420602422596
GPS:50°29'25.479"N, 13°40'17.743"E
-
Pneuservis
...nabízíme veškeré služby pneuservisu
pro osobní a užitková vozidla
přezouvání
provádíme kompletní přezutí plechových i ALU disků včetně vyvážení
výměna kol, prohození kol vč. vyvážení
lepení a opravy pneu po defektu
uskladnění pneumatik - zimní, letní provoz
uskladnění disků
atd.
-
Mechanické práce
výměny olejů, olej. a vzduchových filtrů
výměna - montáže výfuků
výměna tlumičů
výměna brzdových destiček a paken
výměna chladičů
a pod.
-
Značení pneumatik
Na boku každé pneumatiky najdete její označení. Jako příklad si vezmeme následující označení a popíšeme si jeho význam:
185/60 R 14 82 H
185 | Šírka pneumatiky v milimetrech |
60 | Poměr šířky pneumatiky k výšce boční stěny(v procentech) 185mm * 60% = 111mm |
R | Typ konstrukce kostry (R - radiální, D - diagonální, B - smíšená) |
14 | Nominální průměr příslušného disku v palcích,odpovídá vnitřnímu průměru pneumatiky |
82 | Hmotnostní index - viz. tabulka níže |
H | Rychlostní index - viz. tabulka níže |
Index nosnosti pneumatiky:
Index | kg | Index | kg | Index | kg | Index | kg |
---|---|---|---|---|---|---|---|
71 | 345 | 81 | 462 | 91 | 615 | 101 | 825 |
72 | 355 | 82 | 475 | 92 | 630 | 102 | 850 |
73 | 365 | 83 | 475 | 93 | 650 | 103 | 875 |
74 | 375 | 84 | 500 | 94 | 670 | 104 | 900 |
75 | 387 | 85 | 515 | 95 | 690 | 105 | 925 |
76 | 400 | 86 | 530 | 96 | 710 | 106 | 950 |
77 | 412 | 87 | 545 | 97 | 730 | 107 | 975 |
78 | 425 | 88 | 560 | 98 | 750 | 108 | 1000 |
79 | 437 | 89 | 580 | 99 | 775 | 109 | 1030 |
80 | 450 | 90 | 600 | 100 | 800 | 110 | 1060 |
Rychlostní index pneumatiky:
Index | km/h | Index | km/h |
---|---|---|---|
A1 | 5 | L | 120 |
A2 | 10 | M | 130 |
A3 | 15 | N | 140 |
A4 | 20 | P | 150 |
A5 | 25 | Q | 160 |
A6 | 30 | R | 170 |
A7 | 35 | S | 180 |
A8 | 40 | T | 190 |
B | 50 | U | 200 |
C | 60 | H | 210 |
D | 65 | VR | 210 + |
E | 70 | V | 240 |
F | 80 | W | 270 |
G | 90 | Y | 300 |
J | 100 | ZR | 300 + |
K | 110 |
- Systém RunOnFlat: každá firma vyrábějící takové pneumatiky má jiný způsob označení
- RFT = runflat tyres – Bridgestone
- DSST = Dunlop self-supporting technology
- R/F = runflat – Pirelli
- ROF = RunOnFlat – Goodyear
- RunFlat – Nokian
- SSR = self-supporting runflat - Continental
- Vhodný terén:
- A/T = all terrain – do jakýchkoliv podmínek
- AW = all weather – do každého počasí
- H/T = highway terrain – pro silniční jízdu
- M/T = mud terrain – do těžkého (blátivého terénu)
- M/S, M+S = mud/snow – často (ne vždy) do zimních podmínek, těžký terén
- Bočnice (provedení a nápisy):
- OWT = outlined white letters – bílé obrysy písmen
- RW (OWT) – bílý nápis na bočnici
- RB (RBT) – černý nápis na bočnici
- RY – žlutý nápis na bočnici
- SW (XNW) = small whitewall (white strip) - bílý pruh
- WW = whitewall - bílá bočnice
- BSW = black sidewall – černá bočnice
- Stavba pneumatiky:
- FR (MFS) – pneu se silnější ochranou ráfku
- XL = Xtra load – vyšší nosnost
- TL = tubeless – bezdušová pneu
- TT = tube type – pneu s duší
- UL = ultra light – odlehčená konstrukc
- Z ostatních:
- SI = speed index – rychlostní symbol
- LI = load index – index nosnosti
- TWI = treadwear index – index opotřebení pneumatiky
- Různá opotřebování pneu a čím jsou způsobeny:
- Opotřebování na krajích – nízký tlak v pneumatice
- Opotřebovaný střed – příliš vysoký tlak
- Ojetí jen jednoho kraje – nejčastěji špatně seřízená geometrie
- Opotřebení na různých místech – pravděpodobná závada tlumičů
- Opotřebené jedno místo – zablokování kol při brždění na suchu (probrždění) nebo smyk
- Podélné rýhy – prokluzování jen jednoho kola, hlavně v zimním období
- Výměna pneumatik:
- Indikátor opotřebení pneumatik Vám včas ukáže, kdy je potřeba přezout
- Pokud klesne hloubka dezénu po 1,6 mm (stanoveno zákonem), je rovněž potřeba vyměnit pneumatiky (účinnost však klesá mnohem dříve)
- Měnit pneumatiky na jaře a na podzim je, v případě, že nepoužíváte celoroční pneu, v zájmu nejen Vaší bezpečnosti (zima pro pneumatiky začíná na 7°C)
- V případě jakéhokoliv defektu
- Prodloužení životnosti Vaší pneu:
- Kontrola tlaku každých 14 dní nebo alespoň jednou do měsíce a ,měla by být prováděna za sucha; správný tlak Vám zajistí jak prodlouženou životnost, tak bezpečnost
- Výměna ventilku při každé výměně pneumatik; to zamezí úniku vzduchu a přispívá životnosti Vaší pneu
- Vyvážení pneumatiky pomáhá omezit vibrace a zamezí předčasnému opotřebení nejen pneumatik, ale i tlumičů, řízení ložisek
- Seřízení kol – správná geometrie zajistí, že nebude docházet k nepravidelnému nebo nadměrnému opotřebení
- Nebezpečí jízdy na různých površích:
- Na suché vozovce platí čím širší pneu, tím lepší přilnavost a kratší brzdná dráha, ale zároveň vyšší spotřeba
- Na mokru horší parametry a navíc hrozba aquaplaningu (průjezd větší vrstvou vody a ztráta kontroly nad vozem)
- V hlubokém sněhu nebo břečce si lépe poradí pneumatiky s užším dezénem, zatímco na uklouzaném povrchu či ledu jsou díky většímu množství záběrových hran lepší širší pneu (lepší záběr i kratší brzdná dráha)
- Tlak v pneumatikách:
- V případě přehuštění se pneumatika rychleji opotřebuje, především ve středové zóně
- Při podhuštění se pneumatika sjíždí a ničí se její konstrukce (častější nehody)
- Správný tlak nechá pneumatiku podávat maximální výkony
- Kontrolu tlaku provádějte pravidelně v intervalu 14 dnů až měsíc
- Jak vybavit svůj vůz? Na jedné nápravě je třeba použít:
- Obě pneumatiky stejné značky
- Pneu stejných rozměrů – šířka, výška, průměr
- Stejnou oblast užití – silniční, terénní,…
- Stejnou stavbu dezénu – radiální, diagonální,…
- Stejný rychlostní symbol a…
- …samozřejmě stejný index nosnosti
- Podle čeho vybírat pneumatiky pro svůj vůz?
- Podle stylu jízdy a typu vozidla
- Bezpečí jízdy roste s kvalitou pneumatik
- Vybírejte tak, abyste si naplno vychutnali vlastnosti svého vozu
- Dojezd stoupá s kvalitou pneu = levnější pneumatika peníze neušetří
- Cena? Až na posledním místě…
- Co je to?
- Jedná se o stav, kdy je mezi pneumatikou a vozovkou vrstva vody (nastává tedy při nebo po dešti)
- Řidič při něm nemá kontrolu nad vozem
- Častěji postihuje přední kola, ale velmi nebezpečný je i na zadních
- Jak mu předcházet?
- Ojetá pneumatika takovému jevu špatně odolává
- Kvalitnější pneu si naopak lépe poradí
- Opatrná jízda je dobrá prevence
- Co dělat (a nedělat) když k němu dojde (pokud nejste skutečně schopný řidič)?
- Nebrzdit ani nepřidávat plyn
- Vyšlápnout spojku a držet volant
- Počkat, dokud pneumatiky znovu nezískají kontakt s vozovkou
- Vnitřní vložka, vrstva vzduchotěsné syntetické gumy:
- Je uvnitř pneumatiky
- se stejnou funkcí jako duše (u starších pneu)
- Vrstva kostry:
- Složena z tenkých vláken rovnoběžně vedle sebe, zalitých do gumy
- Jsou klíčovou složkou a zajistí odolnost vůči tlaku
- Jedna osobní pneu obsahuje asi 1400 vláken, každé o „nosnosti“ až 15kg
- Patka pláště:
- Přenáší točivý moment a brždění přes pneumatiku na vozovku
- Patní lana:
- Těmi je vyztužena patka – drží pneumatiku na ráfku
- Bez rizika mohou nést až 1800kg
- Ohebné gumové bočnice:
- Chrání pneumatiku vůči škodlivým nárazům (obrubníky, díry,…)
- V místě, kde se dotýká ráfku, je zpevněna tvrdou gumou
- Nárazníky
- Upevněné mezi mezi dvěma vrstvami gumy velice pevnými ocelovými lanky
- Vrstvy jsou k sobě přilepeny a s plochou pneu svírají úhel asi 60°
- Lanka jdou skrz materiál a vytváří trojúhelníky (= triangulace), což přispívá k pevnosti
- Zachovávají průměr pneumatiky za všech podmínek
- Jsou ohebné ve svislém směru kvůli eliminování deformac
- Běhoun:
- Svrchní část pneumatiky, na které je vzorek
- V místě kontaktu s vozovkou musí být schopen odolat vysokým tlakům
- Schopnost provozu a odolnost vůči opotřebení na každém povrchu
- Co je to?
- Dnes již neodmyslitelná součást směsi
- Funguje na bázi oxidu křemičitého SiO2 a nahrazuje saze
- Výhody:
- Snižuje tření a tím valivý odpor pneumatiky
- Menší tření znamená nižší spotřebu
- Tvrdne až při mnohém nižších teplotách = bezpečná jízda hlavně v zimním období
Disky-technické údaje
Vysvětlení parametrů disků (podle obrázku) |
||
Zn. |
Parametr |
O co se jedná? |
A |
šířka |
hodnota, na které zavisí rozměr pneumatiky, uvádí se v palcích |
B |
rozteč |
hodnota určuje průměr kružnice, na které leží upevňovací šrouby, uvádí se v mm |
C |
středový otvor (CB) |
průměr středového otvoru, je možné ho upravit pomocí středového kroužku (uvádí se v mm) |
D |
zális |
neboli ET (einpresstiefe) je vzdálenost mezi pomyslným středem disku a místem, kde dosedne na nápravu vozidla (čím vyšší číslo, tím více kolo „zapadne“ do blatníku), uvádí se v mm |
E |
rozteč kružnice |
hodnota určující počet šroubů potřebných v uchycení disku |
F |
středový otvor |
viz „C“ |
G |
průměr ráfku |
uvádí průměr disku, na této hodnotě závisí rozměr pneumatik, které je možné na takový disk umístit (uvádí se v palcích) |
-
Minimální hloubka dezénu u nás a v zahraničí?
Minimální hloubka dezénu je v České republice daná zákonem na 1,6 mm. Provoz na více ojetých pneumatikách se stává velmi nebezpečným, hlavně pak při jízdě za mokra. Vzorek pneumatiky nedokáže spolehlivě odvádět vodu a častěji pak dochází ke smykům a aquaplaningu.
Změny v zákoně - O silniční dopravě
k 1. 8. 2011
Provoz vozidel v zimním období
(1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N2) k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik18a), a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly.
(2) Ustanovení odstavce 1 se nepoužije pro náhradní pneumatiku použitou v případě nouzového dojetí18a).
_____________
18a) § 21 odst. 3 vyhlášky č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.“.
Česká republika | letní 1,6 mm v zimě 4 mm | |
Belgie | osobní automobil 1,6 mm, mopedy 1,0 mm | |
Bulharsko | 1,6 mm | |
Chorvatsko | 1,0 mm | |
Dánsko | 1,6 mm | |
Finsko | 1,6 mm na letních 3,0 mm na zimních (Řidiči musí mít vůz vybaven od 1.prosince do 28. nebo do 29. února zimními pneumatikami.) V případě potřeby lze použít sněhové řetězy, ale nesmí se poškodit povrch vozovky. |
|
Francie | 1,6 mm | |
Island | 3,00 mm | |
Itálie | 1,6 mm | |
Litva | u aut, obytný vůz, přívěs - 1,6 mm, u motocyklů - 0,8 mm, u autobusů - 2,0 mm | |
Lotyšsko | do celkové hmotnosti 3,5 t je 1,6 mm | |
Lucembursko | 1,6 mm | |
Maďarsko | 1,6 mm | |
Makedonie | u osobních vozidel 1 mm u autobusů a nákladních vozidel 2 mm V době od 15. listopadu do 15. března musí mít všechna motorová vozidla následující zimní vybavení:
|
|
Německo | 1,6 mm | |
Nizozemsko | 1,6 mm | |
Norsko | 1,6 mm | |
Polsko | 1,6 mm | |
Portugalsko | 1,6 mm | |
Rakousko | osobní – 1,6 mm, nákladní – 2,0 mm, moped – 1,0 mm | |
Rumunsko | 1,5 mm | |
Slovensko | 1,0 mm | |
Slovinsko | 1,0 mm Od 15.11.1999 vstoupil v platnost nový silniční zákon, týkající se zimního vybavení motorových vozidel. Tento zákon se vztahuje také na vozidla registrovaná v zahraničí! Podle tohoto zákona musí mít vozidla v zimě (15. 11.-15. 3.běžného roku) a také mimo toto období při zimních jízdních podmínkách zimní vybavení. Pod pojmem zimní vybavení se rozumí:
Vozidla nad 3,5 t musí mít zimní pneumatiky min. na poháněné nápravě nebo letní pneu na všech 4 kolech + sněhové řetězy v kufru vozu. Toto opatření se aplikuje i na vozy s cizí SPZ, ale jen za nepříznivých zimních podmínek (sněžení, náledí apod.). Kontroly budou prováděny hned na hraničních přechodech. V případě zjištěných nedostatků může být zabráněno vjezdu na území slovinského státu. Pokuta za nedodržení tohoto opatření je 20 000 tolarů (cca 2.500 Kč). Na voze musí být označení CZ, v případě zapůjčeného vozidla se vyžaduje ověřené potvrzení vlastníka o zapůjčení vozu. |
|
Srbsko a Černá Hora | 1,6 mm – osobní, 2,00 mm pro nákladní vozidla a autobusy | |
Velká Británie a Severní Irsko | 1,6 mm | |
Španělsko | 1,6 mm | |
Švédsko | 1,6 mm - V zimě, od 1. 12. do 31. 3., jsou povinné zimní pneumatiky (s nebo bez hrotů), pokud je na vozovkách sníh nebo led. Doporučuje se min. hloubka dezénu 3 mm | |
Švýcarsko | Hloubka vzorku pneumatiky se řídí podle předpisů země registrace vozidla, tj. pro české motoristy 1,6 mm. | |
Řecko | 1,6 mm |